BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, October 7, 2010

Bertapa kita saling membuntuhkan~

Hari yabg lazim buat seorang pemuda muslim yg bekerja di sebuah syarikat yang terletak di Amerika diawali dengan terjaga oleh suara azan subuh yg dikumandangkan oleh alat perakam yg berisi rakaman suara seorang imam kelahiran palestin yg tinggal di Arab Saudi.Suara sang muazin itu dipasang ke dalam alat perakam itu dengan menggunakan teknologi jepun tetapi alat perakam itu sendiri dibuat di Indonesia,manakala produk jadinya dibeli dari sebuah toko online yang bertapak di Mesir.

Pemuda itu solat dengan memakai kopiah buatan Thailand dan sejadah dari Bangladesh.Sedang bersiap-siap berangkat kerja, dia menyalakan televisyen buatan Taiwan untuk mendengarkan saluran berita luar negara yang disiarkan secara langsung di Malaysia.

Seorang penyiar kelahiran England sedang melaporkan peristiwa di Sudan yang ditransmisikan langsung melalui teknologi satelit buatan Rusia. Sambil mendengar berita,pemuda itu bercukur menggunakan alat cukur letrik yg dibuat di Hong Kong, lalu mandi menggunakan sabun buatan Swiss dan syampoo yg mengandung bahan-bahan khusus dari Africa Selatan.Pakaiannya direka khas oleh seorang pereka Perancis yg menetap di Itali dan dilahirkan di vietnam,dengan kain dari Turki yg di import dari butik yang bertempat di United Arab Emirates tetapi dimiliki oleh seorang pengusaha di Bahrain.

Lalu,pemuda itu mengambil telefon bimbitnya buatan Finland dan membaca sms dari rakan bisnesnya dari kanada.Sesudah itu dia ke dapur untuk merebus air dengan menggunakan cerek buatan Denmark dan membuka peti ais buatan Cina utk mengambil mentega dari Australia yg dinyatakan halal oleh sebuah badan halal antarabangsa.Sewaktu mengeluarkan mentega,dia tersenyum melihat tempelan fridge magnet yg dibelinya saat bercuti di Malaysia.

Sementara menunggu air mendidih,pemuda itu menyantap kurma dari Iran dan mengeluarkan daun mint yg diimport dr Jordan.Lalu dia mengeluarkan penapis the buatan Syria dan menuangkan air mendidih ke dalam cangkir yang berisi uncang the dari Srilangka.

Bismillah..dia menghirup tehnya dan menyantap sarapan ringannya yang cara pembuatannya dipelajari dari seorang chef berkebangsaan Scotland.Kemudian dia pergi ke pejabatnya dengan menaiki kereta buatan German sambil mendengarkan khutbah yang dirakam di Kuwait yang sudah dimuatkan dalam ipodnya buatan Amerika..

Subhananallah..

*Dipetik dari buku "satu tiket ke syurga" karya Zabrina A Bakar..

0 comments: