BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, September 13, 2010

Map of Life













bismillah,
BERARA BANYAK PETA YANG KITA ADA? HIDUP MANUSIA ADA MULA TETAPI TIADA PENGHUJUNG. ALLAH TIADA MULA DAN TIADA PENGHUJUNGNYA. BERAPA BANYAK PENGALAMAN YANG TELAH DI KUTIP. SENANG SAHAJA, KEMATIAN YG PELBAGAI CARA ITU PUN MERUPAKAN PENGALAMAN MASING MASING HATTA IA SEORANG WALI. MRK MASIH MEMPUNYAI KITARAN YANG SAMA SEPERTI SEMUA, MUSLIM OR NON MUSLIM.

persoalannya, adakah kita membawa dan membina kehidupan bersama roh ketika di dunia. mungkin dalam solat kita tidak membawa roh bersama sembahyang. ya, kita mengucap sendirian lahiriah shj. maka berkatalah roh kenapa aku tidak di bawa mengucap sekali semasa dikau sembahyang. tidak kah kita tidak berlaku adil? masa kita bekerja kita tidak bawa dia bersama bekerja. maanusia yang ingat ingatlah akan dia. mana yang tidak tidak lah di bawanya. adakah kita ingat dunia dengan mengingati syuga dan neraka? takut ia merupakan penghalang kepada diri dan ruh seseorang. sesungguh takut tidak menjanjikan apa apa kemenangan baik kepada kehidupan dinia mahupun syurga. kerna Allah maha menyaksi.

Al fatihah shj merupakan kunci dan gedung kepada keimanan. dari ayat pertama sehingga ayat tujuh. setiap hari di baca. tetapi adakah kita mengikuti keperluannya dalam tingkah laku dan roh setiap hari. namakan shj, adakah kita selesa bila terlepas niat bila nak mula berbuat sesuatu. adakah kita masih selesa bila nikmat yang diberkan kepada mereka bukan kpd mereka yang enakau murka dan bukan mereka yang sesat.????

Keberanian yang tidak menjadi nikmat juga merupakan sesuatu yang tidak selesa kepada sesiapa jua. Kebiasaannya manusia merupa dan menturuti keperluan lahiriah dan sainsnya shj. Jika sudah di ulang beribu kali al fatihah dalam kehidupan sembahyang mahupun tidak adakah al fatihah tadak memberi sumbangan terbesar utk berdaya maju. apakah objektif kehiudupan yang allah berikan tidak sama dengan objektif kehidupan sekular? kita sudah berada pada zaman yang mentediakan pelbagai cabaran dalaman dan luaran. Adakah kita perlu menangani cabaran dengan kesedihan yang boleh merentap jiwa dan roh? kesedihan, ketakutan, keraguan boleh meragut kekuatan al fatihah dalam kehidupan harian. al fatihah merupakan sesuatu yang hidup tetapi lahirah manusia tidak lemah fisiologinya. umumnya, lain orang nampak nampak kenegatifan kita. Muhammmad tidak pernah dipandang jengkel dan tiada siapa dapat menduga kekuatan nya. sentiasa di takuti dan di geruni walaupun luaran, lahiriahnya lembut, sopan dan penuh tertib.

kadang kadang kita sendiri yang mencipta kemelut dan salah tanggapan sedemikian. Untuk mem,betulkan salah tanggapan, nau zubillah teramat susah. Susah untuk keluar daripadanya. Sehingga membawa padah. Definasi kemelut sedemikian mempunyai parameter sebab musabab yang tersangat luas. perlu di teliti sebaik mungkin.

MAKA PERJALANAN MANUSIA YANG SETAKAT KITA PAHAM DAN TIDAK MELALUINYA, TIDAK MERASAI SUSAH SENANG NYA IBARAT TAK ADA APA APA. SAMBIL BUAT, SAMBIL AMAL KETIKA ITU BELAJAR DAN BERUSAHA. SAMA JUA, SAMBIL BELAJAR KITA BUAT DAN AMALKAN DAN KETIKA ITU KETIKANYA KITA MEMPEMPERBAIKI. SEKULARISMA, BELAJAR DULLU TETAPI SETETELAH TAMAT BELUM TENTU KITA MENGAPLIKASIKANNYA. SAMA JUA, KITA BELAJAR DENGAN P’ KIYAI BILA TAMAT KITA DI PAKSA MENGAMALKANNYA SUPAYA LEBIH BERMAKNA. KITA SENDIRI YANG MEMBINA THE IMPORTANT AREA IN LIFE. THE IMPORTANT AREA TO ALLAH ARE IMAN, BERKAT, IKHLAS DAN BENAR. HANYA MEREKA YANG BENAR BENAR MELALUI IHKLAS DAN BENAR YG TAHU BETAPA PERIT DAN GETIRNYA. SELAGI TAK LALU, MAKA TAK DE LAH PENGALAMAN TU.

KITA HANYA DENGAR KEAJAIBAN DAN KEJUTAN SAHAJA YG KITA RASA DAH CUKUP UTK MEMATANGKAN PROSES PETA KEHIDUPAN.