BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 18, 2011

NAk JAdi KOMANDO ke?

Mana-mana yang ingin menyertai pasukan Anggota-anggota elit 10 Briged Para dikehendaki lulus dalam ujian fizikal atau dikenali sebagai Latihan Semangat Waja sebelum layak memakai beret Pegasus dan Sayap Berdarah.

Latihan Semangat Waja ini terdiri daripada:
1. Senaman perang
2. Larian hutan berpaya
3. Mara lasak sejauh 12 kilometer
4. Pelaksanaan serbuan khas
5. Latihan 5 kilometer bagi membolos dan mengelakkan diri
6. Latihan abseilling
7. Latihan rapelling
8. Junam selesa
9. Jalan laju 22 kilometer
10. Mendaki Gunung Ledang
11. Ikhtiar hidup
12. Pandu arah 33 kilometer
13. Berjalan lasak 65 kilometer
14. Mendayung perahu tempur sejauh 32 kilometer
15. Berlari sejauh 7 kilometer
16. Merentas desa
17. Larian balak
18. 32 kilometer bagi larian berpasukan
19. Larian 42 kilometer
20. Kawad tempur seksyen dan platun
21. Kemahiran mengendalikan senjata
Latihan ini untuk ujian mental dan fizikal yang melayakkan diri seseorang itu untuk menyertai pasukan ini.
Latihan khas pula meliputi:
1. Operasi pendaratan secara taktikal melalui udara (TALO)
2. Latihan payung terjun
3. Latihan tempur jarak dekat (CQC)
4. Latihan penerjun bebas (HALO/HAHO)
5. Kursus penembak tepat
6. Kepakaran menggunakan bahan letupan
7. Kebolehan menembak
8. Menembak pantas
Setelah berjaya menamatkan kursus, upacara pemakaian Beret Merun dan Sayap Berdarah kepada pegawai dan anggota akan disempurnakan oleh Panglima 10 Briged Para.
PASKAL (KOMANDO LAUT)
Latihan Asas Kelayakan PASKAL :
1. Ujian Pemanasan / Ujian Kelayakan
2. Kursus Asas Komando PASKAL ( meliputi Darat, Laut dan Hutan serta Paya)
3. Penyelam Kapal & Penyelam Tempur Oksigen
4. Asas Payung Terjun
5. Tempur Jarak Dekat dan Tempur Tanpa Senjata.(TTS)
Pegawai dan anggota akan dianugerahkan dengan beret komando apabila tamat latihan asas PASKAL dan lencana trimedia setelah menjalani kursus kepakaran anggota PASKAL. Mereka akan menjalani latihan lanjutan secara berterusan bagi mendalami kepakaran masing – masing bagi melayakkan mereka menyertai sebarang operasi. Anggota PASKAL juga diwajibkan menjalani ujian kecekapan & kecergasan setiap 3 bulan bagi menilai tahap kesiapsiagaan anggota. Antara ujian yg dijalankan ialah :
1. Larian 7.8km dalam masa 28 minit
2. Berenang 1.5km tidak lebih dari 25 minit (kolam renang)
3. Berenang 6.4km di lautan dengan peralatan tempur lengkap dalam masa 120minit
4. Terjunan bebas malam/siang di lokasi tertentu bangunan,laut,bukit.
5. Renang gaya bebas 1.5km dalam masa 31 minit.
6. Selaman bebas tanpa peralatan di kedalaman 7m.
7. Ikhtiar hidup dalam air dengan kaki dan tangan diikat.
Group Gerak Khas (GGK)
LATIHAN
Tentera Darat membuat pengambilan latihan Kursus Asas Komando 3(tiga) kali setahun, siri AK/1, AK/2 dan AK/3.Kursus ini mengambil masa selama 12 minggu, terbahagi kepada 5 fasa.Syarat untuk menyertai kursus ini seseorang itu haruslah berkhidmat dalam Tentera Darat terlebih dahulu,sekurang-kurangnya setahun dan mempunyai rekod yang cemerlang.Pendek kata kursus ini hanya untuk anggota Tentera Darat bukan orang awam.Kursus ini juga merupakan kemuncak kepada kemampuan seorang anggota Tentera Darat.Biasanya,50 peratus anggota akan berjaya mengharungi kursus ini sehigga tamat.Contohnya kursus siri AK/3/2006. 180 anggota diterima menyertai kursus ini setelah lulus orientasi selama 30 hari di Markas 21 GGK.Akhirnya 90 anggota berjaya menamatkan kelima-lima fasa dengan jayanya pada 24 Februari 2007,bermula pada 2 Disember 2006.
Sebelum menyertai Kursus Asas Komando Gerup Gerak Khas 12 minggu,pelatih wajib terlebih dahulu mengikuti orientasi selama 30 hari bagi menilai apakah mereka layak menyertai kursus tersebut.Oleh itu mereka diuji dengan keras.
FASA 1: KEM (5 minggu)
Setelah berjaya diorientasi barulah mereka boleh menyertai kursus.Objektif peringkat permulaan ini untuk menguji ketahanan mental dan fizikal anggota.Antara latihannya seperti abseiling,senjata,bahan letupan,perubatan dan sebagainya.Pada permulaan peringkat ini, pelatih akan berlari sejauh 76 km, seterusnya 76 km lagi pada waktu malam.Pertengahan pula jalan lasak 25 km.Di akhir peringkat ini pelatih harus keluar dari Kem Sg. Udang memandu arah sejauh 138 km tanpa henti.
FASA 2: HUTAN (2 minggu)
Latihan di perngkat ini seperti ikhtiar hidup,peperangan hutan dan sebagainya. Pelatih juga dilatih memandu arah sejauh 90 km.Di akhir peringkat ini mereka juga akan berjalan sejauh 160 km dalam masa 3 hari.Biasanya, aktiviti inilah yang paling ramai pelatih gagal kerana menyerah dan tidak mampu bertahan lagi berjalan sejauh itu.
FASA 3: PAYA (1 minggu)
Walaupun hanya seminggu dan tiada apa-apa aktiviti fizikal di peringkat ini,tetapi mereka terpaksa bertahan untuk terus hidup dengan hanya berbekalkan seluar dalam, sebilah parang,beberapa batang mancis dan tiada langsung bekalan makanan diberi.Latihan lain ialah ikhtiar hidup,peperangan di paya dan sebagainya.
FASA 4: LAUT (2 minggu)
Latihan di perngkat ini seperti serangan pantas,menyelam di dasar laut,sabotaj dan sebagainya.Pelatih juga dikehendaki berdayung dengan kanu todak sejauh 20 km.Selain itu pandu arah laut 10 km dengan kanu yang sama.Setiap anggota komando WAJIB mahir dan pakar dalam tiga dimensi peperangan iaitu laut,darat dan udara.
FASA 5: LATIHAN PENAMAT (2 minggu)
Sekarang tibalah masa untuk pelatih mengaplikasikan segala apa yang telah dipelajari dan diharungi pada peringkat sebelumnya.Peringkat inilah merupakan ujian sebenar pelatih. Permulaan ujian mereka terpaksa berdayung sejauh 100 km menuju ke kawasan operasi.Tiba di sana,mereka perlu mencari dan mengenalpasti lokasi kawasan musuh,mengatur gerak dan seterusnya melancarkan serangan ke kawasan itu.Setelah serangan berjaya dilaksanakan dan objektif tercapai,mereka terpaksa pula melarikan diri dari musuh yang cuba memusnahkan mereka.Dalam pelarian ini,mereka juga perlu mengelak dari ditangkap.Inilah yang dinamakan escape & evasion.Jikalau ditangkap,mereka akan diseksa sebenar-benarnya.Jarak pelarian ini sejauh 240 km!!!Untuk mengelak dari ditangkap,mereka tidah boleh leka atau tidur sepanjang E&E itu.Masa yang diambil kira-kira 5 hari untuk menamatkan jarak sejauh itu.Bayangkalah keperitan yang mereka alami.Maka layaklah mereka digelar KOMANDO,iaitu manusia yang mempunyai ketahanan mental dan fizikal yang amat tinggi
Segala ujian yang mereka harungi ini tak mungkin mampu dilakukan oleh manusia biasa.Saya sendiri bagaikan tak percaya apa yang mereka buat.Jumlah keseluruhan perjalan mereka sejauh lebih 900 km.
Mereka akan diberi rehat seminggu selepas itu sebelum hari penganugerahan beret. Anggota yang berjaya akan membuat satu demonstrasi serangan pantai keatas kubu musuh yang berada hampir dengan gigi air kepada tetamu kehormat.
Penganugerahan
Mulanya anggota itu akan melutut dihadapan penganugerah.Topi celoreng yang dipakai akan dibuang manakala beret hijau akan disarungkan.Kemudian anggota akan mendepakan tangan kanannya sambil menggenggam untuk penganugerah mengikat lanyard biru.Akhir sekali anggota perlu berdiri semula untuk penganugerah menyarungkan pisau fairbairn & sykes yang sarungnya telah berada tersedia di dada kiri.Penganugerahan ini diberi terlebih dahulu kepada pegawai.
Diploma juga turut diberikan kepada anggota-anggota iitu.

Haaa...panjang tak?berjela-jela tak?gerun tak tengok semua yang kat atas tu...haaaa...ini aku buat research sikit..Aku copy aja sebenarnya.Ingatkan korang nak tau kan..So,kawan aku panggil aku penciplak.Sampainya hati dia..huhuhu.....okey..Kelayakan untuk yang ingin masuk adalah:-

Syarat asas menjadi seorang tentera (Rekrut baru)
umur tidak melebihi 28 tahun
Fizikal: 
a. Tinggi minimum: 1.57m.
b. Berat minimum: 47.5 kg.
c. Ukuran dada minimum: 76sm.
d. Body Mass Index (BMI) 16.4 hingga 26.9.
Sihat tubuh badan, tidak cacat anggota, penglihatan dan tidak rabun warna.
Lulus SPM/SPMV
Status= Bujang/Berkahwin.

Tinggi aku pun dah lebih dari tu..hahaha...agaknya ada tak komando yang rendah?hmm...Anyway,betul ke ada orang baca post berjela macam ni?kalau ada,memang tabik lar..Ada sesetengah orang...boleh mati kebosanan baca bende alah macam ni..

28 comments:

Unknown said...

hye..tbaek ar explaination awk!
sy dh puas cari nk tau psl komando nih..
thanks :)

Eyiez said...

Saya baca sampai habis

Eyiez said...

Tinggi minimun tentera 1.62 meter bkn 157.. 1.57m utk anggota wanita

Unknown said...

Kena jadi tentera darat dulu ke..baru boleh masuk kursus paskal..untuk lepasan spm mohon balas terima kasih

Fyra Farisya said...

Yup kne masuk jd tentera laut dulu kalau awk nk apply jd paskal, org awam xboleh harap membantu ye dik 😊 Pape pun kne pandai berenang kalau nk masuk jd pasukan khas ni sbb bf sis pun tgh training asas komando GGK skrg ni πŸ˜‚

Fyra Farisya said...

Saya baca dr mula smpai habis but for sure laa cari psl latihan komando GGK dlu sbb bf tgh training skrg ni πŸ˜… Harap sgt dia dpt buat semua smpai ke fasa akhir aminn doakan jgk ye tq πŸ™ƒ

Unknown said...

Respectt...t.kasih

Unknown said...

Tu laa aku punn akhir nya jumpa jugak aq baca kutt untuk nk jadi
(GGK) kalau ade rezeki laa

GoodBoy said...

Kalau utk PASKAU camne pulak? Rasa terminat nk masuk pulak hehe

Anonymous_MalaysiaCyberTeam said...

Wahai org awam fikir masak2 dlu sblm bt keputusan nk join GGK ke,Paskau ke Paskal... Bnde ni bukan main2
Jgn ckp je semangat..tpi nnti lembik..ragging smua tu perkara normal..Hati kne kental.. Kehadiranmu tidak diundang Jika ragu sila pulang

Unknown said...

Saya akan jadi komando paskal

Unknown said...

Tq,habis Aku bca bahagian ggk

Azaharudin said...

Terima kasih , habis baca semua , gile2 lah , fasa pertama ok lagi 138km , masuk fasa 5 240km , ketar lutut .

Unknown said...

Daftar dekat mana... Mohon dekat mana?

Mr.N said...

Nak jadi komando bukan fizikal je kena mantap ... Mental pun power ...

Unknown said...

Semangat..tapi aku rabun..doa kan aku kalau ade rezeki mmg minat sangat komando tak kisah seberat mne pun rintangan yg penting dapat beret hijau... insyaallah dgn izin Allah SWT .aku yakin boleh

Unknown said...

Rabun wat LASIK , bleh tu kalau ade rezeki , steady ja

Unknown said...

Saya pun minat nak jadi komando ggk,dah lama cari penjelasan harini baru jumpa, semoga saya dapat mencapai cita cita saya untuk menjadi komando, aminn

Azmil Junstan Live said...

Komando kehidupanku

Unknown said...

weyh aku baru 11 th nk jadi tapi tengok latihan dia ....tak pe aku nk jadi jugak😌

Unknown said...

kalau pernah ada recod khiyanat tanpa sengaja teyapi mahir petempuran layak tak ?

Unknown said...

lagipun owmer tarik repot balik

AMIRUL said...

Kalau tak reti berenang mcm ne?? Boleh masuk ke? Dorng ajar tak?

Unknown said...

Aku spm tahun ni. Aku memang takda cita2. Tapi bila pikir mak ayah, aku nak jugak banggakan diorang. Dalam masa yang sama, nak berjasa kepada negara. Awalnya niat aku bila habis spm, aku nak keje biasa. Dapat duit, aku beli barang gaming. Aku pikir nak enjoy life macam tu sampai aku bosan. Bila pikir balik, sampai bila aku nak hidup macam gitu. Dalam rekod badan beruniform masa bawah form 4, aku ni takde la hebat sangat. Setiap kali latihan lasak je, aku perasan yang selalu aku jadi berdebar2 semangat. Letih seharian yang aku dapat, memang sangat memuaskan aku. Tapi bila baca yang ni, berpuluh ada sampai beratus kilo, tumbang ni mesti aku πŸ˜‚. Ntah ha macam mana sekarang

flizo86 said...

GGK dan PASKAL ni, dua2 nya berbeza kan? GGK pakai darat, PASKAL pakai drt and laut kan?

flizo86 said...

awak dr skolah mana? samelah spm taun ni... cita2 nak jadi komando

Daniel Safiee said...

bgi aq kene belajar bro...jgn tunggu diorg ajau..aq pon train kelas renang tiap² minggu

Hmm said...

Nk jdi komando ibarat kita bertaruh nyawa, rsa mati tk mati😁😁😁 alhamdulillah aku baca hbis blog yg kau tulis ni.