BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, October 29, 2010

ukhuwah

Ukhuwah ?
tak banyak yang ingin saya coretkan.
yang paling utama ialah ;

Seandainya hati-hati bertaut keranaNya, segalanya akan terasa indah, manis dan luar biasa..
walau ujian yang buruk menjelma,
walau dugaan yang pahit menerpa,
walau cabaran yang biasa menimpa.

ya, saya baru dilanda krisis ukhuwah. Alhamdulillah, Allah bukakan dan terangkan hati saya untuk mencari-cari penyelesaiannya. Dan Allah jualah yang memberi ilham itu kepada saya agar krisis ini bisa saya lenyapkan secepatnya. Hasilnya, krisis itu... :)

dan ya, saya menjadi semakin kuat kerana kuatnya ukhuwah dan tautan hati bersama seorang sahabat kerana Allah. mudah-mudahan ukhuwah kami mendapat keredhaan dan keberkatannya, dan dirahmati sehingga ke syurga abadi dan hakiki. amiin.

dan ya, saya kian memahami erti ukhuwah dan bersahabat keranaNya gara-gara persahabatan yang sering mengingatkan dan mengajar saya tentang itu. saya gerenti, dengan bersahabat hanya kerana Allah yangg Maha Mencipta lagi Maha Kuasa.. diri takkan terasa lemah kerana ada yang menguatkan sentiasa. diri takkan terasa sendiri kerana ada yang menemani selalu. diri takkan terasa hina kerana ada yang memuji dan merasionalkan diri seperti biasa.

ehm. seandainya saya diberikan masa1 hari untuk berbicara tentangg ukhuwah dan persahabatan, saya tak yakin tempoh itu cukup. kerana apabila berbicara tentang topik ini, banyak perkara yang perlu dan penting untuk dibincangkan. namun, saya tidak punya banyak masa. cukuplah kiranya point utama yang telah saya kongsikan. semoga bermanfaat :)

Sunday, October 10, 2010

kita ibarat pinggan~


Andaikan tiga orang yang berlainan meminjam sebiji pinggan daripada kita..
Selang beberapa hari, peminjam pertama memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan bersih cantik tanpa sebarang kecacatan.. Kita pun terus menyimpannya di dalam rak pinggan mangkuk seperti keadaan asalnya..

Peminjam kedua pula memulangkan pinggan tersebut dlm keadaannya yang masih kotor, tidak dicuci.. Pinggan tersebut terpaksa kita basuh sehingga bersih sebelum menyimpannya..

Peminjam ketiga pula memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan pecah.. Tidak boleh dibezakan lagi bentuknya antara pinggan mahupun serpihan kaca.. Tiada nilainya lagi.. Kita tiada pilihan lain selain membuangnya ke dalam tong sampah..

Begitulah jua halnya dgn Allah Taala.. Jika Kita kembali kepadaNya dalam keadaan bersih, elok, tanpa kekotoran dosa, maka Allah akan terus meletakkan Kita di tempat yang baik Dan tempat yg selayaknya bagi Kita.. Iaitu syurga..

Namun jika Kita kembali ke hadratNya dlm keadaan kotor dgn dosa, Allah akan 'basuh' Kita sebersih-bersihnya di dlm api neraka sebelum memasukkan Kita ke dlm syurga..

Tetapi jika Kita kembali kepadaNya dlm keadaan yg rosak imannya, sehingga tidak dpt dibezakan antara iman dengan kufur, maka Allah tidak akan teragak2 utk menghumbankan Kita ke dlm neraka jahannam yang hina buat selama-lamanya, ibarat pinggan yg pecah yang tidak bernilai lagi..

Semoga bermanfaat...

ujian Allah~


Semua manusia akan menghadapai pelbagai ujian dan dugaan. Namun semua ini bukan penghalang untuk kita kelihatan senyum dan ceria. Sebaliknya,dengan senyuman dan kecerian kita akan mampu untuk menghadapi ujian hidup.Biasalah jika susah hati atau ditimpa masalah dan musibah ada yg menanggis.Dalam situasi anda tidak akan dapat berfikir dengan rasional dalam situasi yg tidak tenang.

Paling penting,anda perlu menyediakan diri anda untuk menghadapi dan menyelesaikannya, juga tidak akan selesai jika anda melarikan diri.Masalah akan selesai jika kita berusaha.Memang susah! memang payah! Ada tikanya perit dan mengecewakan malah melukakan.Tapi bila anda menerima setiap yg berlaku didalam hidup anda sebagai ujian,anda akan tetap boleh kekal senyum menerima dengan redha.

Inilah panduan:

1-Kenapa aku diuji?
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "sedangkan mereka diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta.
....Surah Al-Ankabut ayat 2-3

2-Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi mu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui,"
.....Surah Al-Baqarah ayat 216

3-Kenapa ujian seberat ini?
" ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya,"
.....Surah Al-Baqarah ayat 286

4-Kenapa rasa kecewa?
" Jangan kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjat-darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman,"
.....Surah Al-Imran ayat 139

5-Bagaimana harus aku menghadapinya?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan ),dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan)serta bertaqwalah kamu kepada ALLAH supaya, kamu berjaya ( mencapai kemenangan)."
.....Surah Al-Imran ayat 200

6-Apa yang aku dapat daripada semua ini?
"Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka......
....Surah At-Taubah ayat 111

7-Kepada siapa aku berharap?
"Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya.Hanya kepada-Nya aku bertawakal."
.....Surah At-Taubah ayat 129

8-Aku dah tak dapat bertahan lagi!!!
".....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir."
.....Surah Yusuf ayat 12

Thursday, October 7, 2010

Bertapa kita saling membuntuhkan~

Hari yabg lazim buat seorang pemuda muslim yg bekerja di sebuah syarikat yang terletak di Amerika diawali dengan terjaga oleh suara azan subuh yg dikumandangkan oleh alat perakam yg berisi rakaman suara seorang imam kelahiran palestin yg tinggal di Arab Saudi.Suara sang muazin itu dipasang ke dalam alat perakam itu dengan menggunakan teknologi jepun tetapi alat perakam itu sendiri dibuat di Indonesia,manakala produk jadinya dibeli dari sebuah toko online yang bertapak di Mesir.

Pemuda itu solat dengan memakai kopiah buatan Thailand dan sejadah dari Bangladesh.Sedang bersiap-siap berangkat kerja, dia menyalakan televisyen buatan Taiwan untuk mendengarkan saluran berita luar negara yang disiarkan secara langsung di Malaysia.

Seorang penyiar kelahiran England sedang melaporkan peristiwa di Sudan yang ditransmisikan langsung melalui teknologi satelit buatan Rusia. Sambil mendengar berita,pemuda itu bercukur menggunakan alat cukur letrik yg dibuat di Hong Kong, lalu mandi menggunakan sabun buatan Swiss dan syampoo yg mengandung bahan-bahan khusus dari Africa Selatan.Pakaiannya direka khas oleh seorang pereka Perancis yg menetap di Itali dan dilahirkan di vietnam,dengan kain dari Turki yg di import dari butik yang bertempat di United Arab Emirates tetapi dimiliki oleh seorang pengusaha di Bahrain.

Lalu,pemuda itu mengambil telefon bimbitnya buatan Finland dan membaca sms dari rakan bisnesnya dari kanada.Sesudah itu dia ke dapur untuk merebus air dengan menggunakan cerek buatan Denmark dan membuka peti ais buatan Cina utk mengambil mentega dari Australia yg dinyatakan halal oleh sebuah badan halal antarabangsa.Sewaktu mengeluarkan mentega,dia tersenyum melihat tempelan fridge magnet yg dibelinya saat bercuti di Malaysia.

Sementara menunggu air mendidih,pemuda itu menyantap kurma dari Iran dan mengeluarkan daun mint yg diimport dr Jordan.Lalu dia mengeluarkan penapis the buatan Syria dan menuangkan air mendidih ke dalam cangkir yang berisi uncang the dari Srilangka.

Bismillah..dia menghirup tehnya dan menyantap sarapan ringannya yang cara pembuatannya dipelajari dari seorang chef berkebangsaan Scotland.Kemudian dia pergi ke pejabatnya dengan menaiki kereta buatan German sambil mendengarkan khutbah yang dirakam di Kuwait yang sudah dimuatkan dalam ipodnya buatan Amerika..

Subhananallah..

*Dipetik dari buku "satu tiket ke syurga" karya Zabrina A Bakar..